|
Az alkímia
egy ősi beavatási rendszer,
mai szóval iskola, amelynek lényegét tekintve nincs köze
a kémiához. A felvilágosodás eszméinek térnyerése után
az alkímia bizonyos gyakorlati és hibás aspektusai
racionalizálódnak, asszimilálódnak egy proto-kémiának
nevezhető, kezdeti tudományban. Ennek köszönhető, hogy a
tudománytörténetben sokszor csupán egy babonáktól tarka
áltudományként jelenik meg. Erősen egyszerűsítő nézőpont
szerint ma az alkímia közönséges
fémek
arannyá
és
ezüstté
változtatásának és más kapcsolódó
mágikus praktikáknak
az
áltudománya.
Az alkímia a
metafizika szempontjából általában a lélek
megtisztításának, felemelésének, megváltásának és
megistenítésének (Opus Magnum) folyamatait rejti és
tárgyalja, mint minden
metafizika. A történelem folyamán nem volt állandó
alkímiai iskola, hanem egy tág és változékony rendszer
volt amely mindig hatott az adott kor és hely
szellemére. Így beszélhetünk egyrészt
görög-egyiptomi-babiloni, indiai/hindu, kínai/taoista
alkímiáról, másrészt iszlám, keresztény, gnósztikus és
misztikus alkímiáról.
Három fő
célja volt:
- az arany előállítása
közönséges
fémekből
a
Bölcsek kövének
segítségével;
- olyan
elixír
felkutatása, amely
örök életet,
pontosabban
örök ifjúságot
biztosít;
- olyan módszerek
elsajátítása, amellyel mesterségesen
életet
lehet teremteni, mint a
homunkuluszok
létrehozása vegyi úton.
Az alkímia mélyebb
megértéséhez ennél jóval többre van szükség. Tudni kell,
hogy maguk a szerzők, - amennyiben fennmaradt néhány
komolyan vehető mű - sokszor bevallottan
félreértelmezhetően vagy értelmezhetetlenül fogalmaztak,
egyrészt, hogy kiemeljék a fizikai-kémiai leírások
allegorikus
voltát, másrészt pedig a kor tudományos színvonalának
megfelelően. Hangsúlyozni kell, hogy maguk az alkímiai
tárgyú írások csak a legritkább esetben voltak
hivatottak valamely - mai értelemben vett - tudományos
eredmény bemutatására szánva.
Az alkímiának
Egyiptom volt a bölcsője.
Az egyiptomi alkímiáról nagyon keveset tudunk, s a
későbbi görög alkímiáról (Kr. u. IV. század) is csak
kevés információ maradt meg. A görög alkimisták
mesterüknek az állítólag egyiptomi
Hermész Triszmegisztoszt
vallották. Ezután a Hermész után nevezik a légmentes
elzárást hermetikus elzárásnak. Magát az aranycsinálás
mesterségét is
hermetikus
művészetnek hívták.
A
rómaiakra is nagyon hatott
a rejtelmes egyiptomi alkímia.
Diocletianus
császár 296-ban elrendelte, hogy el kell égetni minden
egyiptomi alkimista könyvet.
Az
alexandriai tudós iskola,
amely az aranycsinálásban való jártasságát hirdette,
írásai alá pedig híres antik tudósok (mint
Platón
vagy
Püthagorasz)
nevét hamisította. Ők származtatják át az alkímiát az
arabokra.
Az alkímia
második korszaka a
4. század közepe táján
kezdődik és ezer
esztendőnél tovább tart. A
kémia előtudományának a története ekkor az
alexandriai iskola
működésével kezdődik. Ezt a történetet kezdettől fogva
az arany mesterséges előállítására való törekvés
jellemzi.
A
8. századtól fogva az
alkímiát erősen művelő
arabok ismereteinek forrása is Egyiptomból fakad. Az
arabok közvetítésével jutott el az alkímia aztán
Európába.
A modern kémia az arab
alkimistáknak köszönhet sok vegyi eljárást, sokféle
vegyület előállítását. Ők állították elő a tömény
kénsavat
(vitriol olaj), az
ezüst-nitrátot
(lápisz v. pokolkő), a
salétromsavat
(a szemcsés
lőpor
készítéséhez),
desztillálással
az
alkoholt,
illetve sokféle gyógyszert.
Az arabok leghíresebb
alkimistája – minden idők alkimistái között a legnagyobb
kutató – a 8. század második felében a
Kúfában
élő
Dzsábir ibn Hajján
(latinul: Geber) volt. Ő volt az első, aki a
fémek összetétele dolgában önálló kémiai elméletet
állított fel. Ez az elmélet hosszú időn keresztül
irányadó volt.
Azt a
meggyőződést, hogy a fémek átalakíthatók, a
következő tapasztalásokra alapították: ha a vörösrezet
cinkércekkel olvasztják össze, aranysárgává válik, ha
pedig arzéntartalmú vegyülettel, akkor ezüstfehér lesz.
A sárgarézben (réz és cink ötvözete) aranyat, míg a
réz–arzén ötvözetben ezüstöt véltek felismerni. A fémek
külső sajátságainak megváltozása során tévedtek az
alkimisták az anyag megváltozásának gondolatára.
Azt is
tapasztalták, hogy a vas, ha cementvízbe
(rézgálic-oldat)
mártják, rézzé változik, s hogy a galenitből
(ólom-szulfid) ólom, emebből pedig ezüst választható le.
Hitték, hogy az első esetben a vas rézzé, a másodikban
pedig az ólom ezüstté változott át.[3]
Ezekben a tapasztalatokban
volt a gyökere az alkimisták ama meggyőződésének, hogy a
nem nemes fémek feltétlen bizonyossággal átalakíthatók
nemesfémekké, csak meg kell szerezni, csak elő kell
állítani azokat a titkos szereket, amelyek ezeket
arannyá, ezüstté változtatják.
A legfőbb ilyen titkos szer
a
bölcsek köve.
Az a készítmény, amely tökéletes állapotban használva a
nem nemes fémeket arannyá változtatja. A másik
varázslatos szer a kis magisztérium (fehér oroszlán),
amely a nem nemes fémeket ezüstté változtatja.
|