Asbóth Oszkár

 1891- ben született az Arad megyei Pankotán. 1909- ben, 18 éves korában megépíti első vitorlázógépét, melyet a motorkerékpárjával emelt a levegőbe. 1916- ban csatlakozott az Osztrák-Magyar Monarchia császári és kiralyi repülőcsapatok fischamendi kísérleti telepén szorgoskodó Kármán Tódor vezette magyar mérnökökből álló csoport (Petróczy István, Zsurovecz Vilmos és Kármán Tódor) helikopter fejlesztésre irányuló kísérleteihez, mint a világ egyik legkiemelkedőbb légcsavarszakértője. 1917- ben megkezdik a PKZ típusú helikopterek fejlesztését. 1918- ban elkészült az első PKZ modell, amely azonban soha sem repült. 1918- ban Asbóth gyárat alapított ELMA (Első Légcsavar Művek Albertfalva) néven az általa tervezett légcsavarok sorozatgyártására. 1918- júniusában már repült a személyzet nélküli PKZ-2. 1918- augusztusában emelkedett fel utoljára egy légibemutatón, amikor a nehézkes irányíthatósága miatt, oldalhúzás következtében belengett, leesett és összetört. 1928- szeptember 9-én Kispest mellet a levegőbe emelkedett az Asbóth féle helikoptercsavarral felszerelt és kormánysíkokkal stabilizált AH-1 típusú, saját építésű szerkezete. Hamarosan elkészült az AH sorozat utolsó tagja, az AH-4-es is. 1941- ben Németországból visszatért Magyarországra. 1945- től 1960-ig, haláláig dolgozott egy újításokat kivitelező vállalat szakértőjeként. 1954- ben kitüntetik a Fédération Aéronautique Internationale Paris a Paul Tissandier-diplomával.

Ugyanebben az évben kapta meg a Magyar Repülő Szövetség díszoklevelét. 1955- ben a Gépipari Tudományos Egyesület oklevelével tüntette ki. 1960- ban hunyt el Budapesten.