|
Asbóth Oszkár |
1891- ben született az Arad megyei Pankotán.
1909- ben, 18 éves korában megépíti első vitorlázógépét, melyet a
motorkerékpárjával emelt a levegőbe. 1916- ban csatlakozott az
Osztrák-Magyar Monarchia császári és kiralyi repülőcsapatok
fischamendi kísérleti telepén szorgoskodó
Kármán Tódor vezette magyar mérnökökből álló csoport (Petróczy
István, Zsurovecz Vilmos és Kármán Tódor) helikopter fejlesztésre
irányuló kísérleteihez, mint a világ egyik legkiemelkedőbb
légcsavarszakértője. 1917- ben megkezdik a
PKZ típusú helikopterek fejlesztését. 1918- ban elkészült az
első PKZ modell, amely azonban soha sem repült. 1918- ban Asbóth
gyárat alapított ELMA (Első Légcsavar Művek Albertfalva) néven az
általa tervezett légcsavarok sorozatgyártására. 1918- júniusában már
repült a személyzet nélküli PKZ-2. 1918- augusztusában emelkedett
fel utoljára egy légibemutatón, amikor a nehézkes irányíthatósága
miatt, oldalhúzás következtében belengett, leesett és összetört.
1928- szeptember 9-én Kispest mellet a levegőbe emelkedett az Asbóth
féle helikoptercsavarral felszerelt és kormánysíkokkal stabilizált
AH-1 típusú, saját építésű szerkezete. Hamarosan elkészült az AH
sorozat utolsó tagja, az
AH-4-es is. 1941- ben Németországból visszatért Magyarországra.
1945- től 1960-ig, haláláig dolgozott egy újításokat kivitelező
vállalat szakértőjeként. 1954- ben kitüntetik a Fédération
Aéronautique Internationale Paris a Paul Tissandier-diplomával.
|